Безпека дітей в Інтернеті

Безпека дітей в Інтернеті


З кожним роком кількість користувачів світової мережі неухильно зростає. Більш того, разом із дорослими, доступ до комп'ютера отримують також і діти, а тому не секрет, що серед відвідувачів Інтернету зростає частка юної аудиторії.

І хоча на екрані комп'ютера Інтернет представляється дитині абсолютно віртуальним світом, тим не менше в ньому існують загрози, здатні заподіяти реальну шкоду. На відміну від дорослих Інтернет-користувачів, діти можуть не усвідомлювати небезпек, які підстерігають їх у Мережі.

Сьогодні справи йдуть таким чином, що будь-яка дитина, що виходить в Інтернет, може переглядати будь-які матеріали, а це насильство, наркотики, порнографія, сторінки підштовхує молодь до самогубства, вбивствами і багато-багато чого іншого. Все це доступно в Інтернет без обмежень.
Контакти з незнайомими людьми за допомогою чату або електронної пошти. Все частіше і частіше зловмисники використовують ці канали для того, щоб змусити дітей видати особисту інформацію. В інших випадках це можуть бути педофіли, які шукають нові жертви. Видаючи себе за сверстників жертви, вони можуть дізнаються особисту інформацію та шукати особистої зустрічі.

Світова громадськість приділяє особливу увагу питанням безпеки дітей, що відносяться до найбільш вразливої категорії користувачів Інтернету. Міжнародні організації, уряди країн, різні фонди та комерційні структури створюють і підтримують програми, спрямовані на навчання грамотного і безпечного використання Інтернету дітьми.

 

Сучасних дітей по праву можна назвати комп’ютерним поколінням, адже комп’ютер та Інтернет давно став для багатьох якщо не сенсом життя, то важливою його складовою. Вони можуть годинами спілкуватися в мережі (електронні розсилки, онлайн-чати, популярні онлайн-комунікатори, Скайп, ICQ, форуми та ін.).

У сучасному світі діти частіше обирають сидячий спосіб життя: онлайн-ігри та спілкування в соцмережах. Натомість реальність відходить на другий план. Комп’ютер вже давно перестав бути помічником у навчанні, а інтернет – джерелом інформації. Натомість ця холодна машина стала справжнім другом та своєрідним рятувальним жилетом у будь-якій ситуації.

Якщо колись у вільний від навчання час або на канікулах учні намагалися довше бувати на вулиці, спілкуючись та граючи у різноманітні активні ігри, то тепер, аби дитина вийшла  у двір, батьки змушені її просити та вмовляти. За даними американських учених, теперішні школярі проводять перед моніторами на 63% більше часу, аніж це було п’ять років тому.

Інтернет є прекрасним інструментом для молодих людей, особливо для тих, хто відчуває труднощі у спілкуванні зі своїми ровесниками. Діти, які гарно володіють комп'ютером, можуть користуватися популярністю в Інтернеті, оскільки зовнішність та атлетичні здібності там не є важливими, і це може допомогти їм набути гарну самооцінку. Водночас віртуальний світ позбавляє молодих людей найголовнішого – реального життя. Ця обставина викликає серйозні побоювання з огляду на те, що „характерною рисою юнацького віку є формування життєвих планів”. Мало підлітків зважає на те, що відвідуючи різні інтернет-сайти на них чекає низка спокус та небезпек.

Незважаючи на те, що в розвинених країнах розроблено безліч проектів і програм з захисту дітей, що працюють в режимі онлайн, у нашій країні, де значну частину користувачів Інтернету складають діти та підлітки, таких програм поки ще дуже мало.

 

  1. Інтернет-загрози для дітей

Інтернет – дуже потужний ресурс, який значно полегшує життя людини та відкриває майже необмежені можливості для самореалізації та саморозвитку юної особистості, спілкування, навчання, дозвілля. Але разом з тим, в Інтернеті приховано досить багато небезпек як для дітей, так і для дорослих. Знання цих небезпек дозволить їх уникнути.

Розкриття конфіденційної інформації. 

Мережі - це повідомлення по­вного власного імені чи імен членів родини, адреси проживання і навчального закладу, номерів телефонів, місця відпочинку, часу повернення додому, пе­ріоду відсутності батьків чи інших членів родини, номерів банківських карток батьків чи інтернет-гаманця, повідомлення паролей до електронної пошти та акаунтів соціальних мереж.

Контент для дорослих.

Понад 95% батьків вважають найголовнішою небезпекою «дорослий» контент, який можуть переглядати діти, зокрема порноконтент. Інтернет може надати дітям швидкий та (у більшості випадків) безкоштовний доступ до порноконтенту. Необхідно лише ввести ключові слова або фрази для того, аби отримати тисячі посилань на сайти із дорослим контентом. Практично гарантовано, що дитина зіткнеться із порноконтентом, навіть якщо вона і не шукала його.

Пропагування сексуального насилля над дітьми, жорсткої поведінки, шкідливих звичок тощо.

Перегляд матеріалів, що містять сцени насилля та жорсткості по відношенню до людей або тварин, перешкоджає нормальному формування моральних цінностей та може завдати психологічних травм.

Он-лайн-зваблення дітей.

Злочинці намагаються завоювати довіру дитини, щоб втягти її в ситуацію сексуального насилля. Знайомство та встановлення довіри між злочинцем та жертвою відбувається під час спілкування в мережі Інтернет: миттєві повідомлення, блоги, соціальні мережі, дошки оголошень та інше.

Діти не лише можуть легко знайти порнографічні сайти, вони так само легко можуть отримати інформацію, яка підштовхне до скоєння злочину, наприклад: інформацію про виготовлення та розповсюдження наркотиків, способи крадіжки грошей або про те, як зробити саморобну вибухівку. Необхідно лише набрати відповідну ключову фразу і - відповідь на екрані монітора!

Комп’ютерна залежність.

До комп'ютерної залежності більш схильні підлітки 11-17 років. У них відбувається втрата відчуття часу, порушення зв'язків із навколишнім світом, виникає почуття невпевненості, безпорадності, страху самостійного при­йняття рішень і відповідальності за них.

Комп'ютерна залежність негативно впливає на особистість дитини, ви­кликаючи емоційну й нервову напругу, астеноневротичні та психоемоційні порушення, проблеми у спілкуванні та порушення соціальної адаптації.

Розходження між реальним «Я» і своїм інтернет-образом.

Ототожнюючи себе з героєм гри, дитина отримує мож­ливість своєрідної самореалізації у віртуальному світі. Це призводить до погіршення психологічного стану дитини: зміни її емоційного стану, підвищення тривоги, роздратованності, зниження само­оцінки, проявів невпевненості в собі, виникнення агресії до оточуючих, по­гіршення навчальних показників і порушення соціалізації.

Адиктивний фанатизм (релігійний - сектантство, політичний - партій­ний, національний, спортивний, музикальний і т.ін.).

Пристрасть до роботи з комп'ютером - програмування,  хакерство.

Основні мотиви хакерства: допитливість, боротьба за вільне розповсюдження і доступність інформації, самоствердження, відчуття власної сили, захоплення процесом, недостатність пізнавальної активності при навчанні, належність до «хакерскої культури», залежна поведінка.

Кібербулінг - одна з форм переслідування дітей і підлітків з використан­ням цифрових технологій. Кібербулінгу підлягають діти, яких відштовхнули однолітки. Іноді для цього створюються сайти, де розміщуються компроме­туючі матеріали на дитину, яку переслідують.

Надмірна зацікавленість індивідуальними та/або онлайн-іграми.     

Агресивні ігри здатні зашкодити психіці дитини. Не слід вводити в ар­сенал дитячих ігор агресивні ігри з деструктивним змістом, що закликають до насилля і руйнування. Такі ігри негативно впливають на психіку дитини, під­вищують тривожність і дратівливість, роблять її більш збудженою і неслухня­ною, вчать вирішувати проблеми з позиції сили.

Надмірне захоплення азартними мережевими іграми, віртуальними казино (онлайн-гемблінг).

Кібероніоманія.

Неконтрольовані покупки в інтернет-магазинах, без не­обхідності їх придбання та урахування власних фінансових можливостей, по­стійна участь в онлайн-аукціонах.

Кіберкомунікативна залежність (надмірне спілкування у чатах, участь у телеконференціях).

  1. Дотримання правил безпечного користування Інтернетом для дітей

Ніколи не давайте приватної інформації про себе (прізвище, номер телефону, адресу, номер школи) без дозволу батьків.

Якщо хтось говорить вам, надсилає вам, або ви самі віднайшли у мережі щось, що бентежить вас, не намагайтеся розібратися в цьому самостійно. Зверніться до батьків або вчителів - вони знають, що треба робити.

Зустрічі у реальному житті із знайомими по Інтернет-спілкуванню не є дуже гарною ідеєю, оскільки люди можуть бути дуже різними у електронному спілкуванні і при реальній зустрічі. Якщо ж ви все ж хочете зустрітися з ними, повідомте про це батьків, і нехай вони підуть на першу зустріч разом з вами.

Не відкривайте листи електронної пошти, файли або Web-сторінки, отримані від людей, яких ви реально не знаєте або не довіряєте.

Нікому не давайте свій пароль, за виключенням дорослих вашої родини.

Завжди дотримуйтесь сімейних правил Інтернет-безпеки: вони розроблені для того, щоб ви почували себе комфортно і безпечно у мережі.

Ніколи не робіть того, що може коштувати грошей вашій родині, окрім випадків, коли поруч з вами батьки.

Завжди будьте ввічливими у електронному листуванні, і ваші кореспонденти будуть ввічливими з вами.

У електронних листах не застосовуйте текст, набраний у ВЕРХНЬОМУ РЕГІСТРІ - це сприймається у мережі як крик, і може прикро вразити вашого співрозмовника.

Не надсилайте у листі інформації великого обсягу (картинки, фотографії тощо) без попередньої домовленості з вашим співрозмовником.

Не розсилайте листи з будь-якою інформацією незнайомим людям без їхнього прохання - це сприймається як "спам", і звичайно засмучує користувачів мережі.

Завжди поводьтеся у мережі так, як би ви хотіли, щоб поводилися з вами!

2.Дотримання правил безпечного користування Інтернетом для батьків

1. Розмістіть комп’ютер у кімнаті, яку використовують усі члени родини.

Обговорювати можливі труднощі чи небезпеки, що виникають під час користування Інтернетом, легше, коли комп’ютер знаходиться у спільній кімнаті. Крім того, ви можете використовувати Інтернет разом із дитиною. Таким чином, розмови про Інтернет та контроль за його використанням стануть повсякденною частиною вашого родинного життя.

2. Використовуйте будильник для обмеження часу, який дитина проводить в Інтернеті. Заздалегідь погодьте тривалість перебування в Інтернеті.

Обговоріть час перебування дитини в Інтернеті та домовтеся про використання будильника. Таким чином ви уникнете можливих конфліктних ситуацій.

3. Використовуйте технічні засоби захисту: функції батьківського контролю в операційній системі, антивірус таспам-фільтр.

Щоб користуватися комп’ютером, необов’язково знати всі його функціональні можливості. Запросіть спеціаліста, який налаштує операційну систему вашого комп’ютера та покаже, як працювати із батьківським контролем. Краще один раз побачити, аніж багато разів почути. Не використовуйте у себе вдома технічно незахищений комп’ютер.

4. Створіть сімейні правила он-лайн-безпеки для дітей. Ви можете розказати, наприклад, про достовірність інформації, розміщеної у мережі. Так ви невимушено створите свої сімейні правила Інтернет-безпеки. Традиції, норми та правила, які закріпилися у родині, довговічні.

5. Проводьте більше часу з дитиною, заохочуйте її до обговорення тем, пов’язаних з Інтернетом.

Хороший рецепт побудови довірливих відносин — щоденне спілкування та спільне проведення вільного часу. У невимушеній атмосфері набагато легше обговорювати «складні» питання.

6. Навчайте дітей критично ставитися до інформації в Інтернеті і не повідомляти конфіденційні дані в он-лайні.

Розкажіть дитині, що практично кожен може створити свій сайт, і при цьому ніхто не може проконтролювати достовірність інформації, розміщеної на такому сайті. Навчіть дитину використовувати інформацію з різних, але перевірених джерел.

Спеціалізовані веб-ресурси, посібники:
 
Програма «Безпека дітей в Інтернеті», що заснована компанією "Майкрософт Україна" в рамках програми "Партнерство в навчання".  On-ляндія. Безпечна веб-країна

Електронна версія посібника з онлайн безпеки,що підготовлений фахівцями ''Київстар'' та Інституту психології ім.Г.С. Костюка НАПН України у рамках соціальної програми ''Безпека дітей в Інтернеті''

Hавчально-методичний посібник для загальноосвітніх навчальних закладів ''Виховання культури користувача Інтернету. Безпека у всесвітній мережі'' (авт. Кочарян А.Б., Гущина Н.І.)

Накази:

Наказ ДОН від 08.11.2012 №358 "Про  ство рення  безпечного інформаційного  простору в  системі  освіти  Київської області"

Листи:

Лист ДОН від 06.05.2014 №12-01-13-1138 "Про захист дітей та молоді від негативних інформаційних впливів"

Лист МОН України № 1/9–768 від 06.11.09 "Про захист дітей та молоді від негативних інформаційних впливів"

Лист ГУОН від 16.02.2011 №12-01-11-361 "Про захист дітей та молоді від негативних інформаційних впливів"

Лист ГУОН від 24.10.2012 №12-01-11-2625 "Про  встановлення  засобів фільтрування  несумісного з навчальним процесом контенту"

Програмне забезпечення  для блокування небажаної інформації на сайтах: